Handelsbetingelser
Handelsbetingelser
§1 Anvendelse
Følgende Handelsbetingelser er gældende for alle varer og tjenesteydelser leveret af Lollands Festudlejning (CVR 34855773) senere kaldet udlejer, til dem der har bestilt dette senere kaldet lejer. Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret, og enhver tvist som måtte opstå mellem parterne skal afgøres ved retten i Nykøbing Falster, som aftalt værneting.
§2 Bestilling
Bestilling kan foretages ved at kontakte udlejer eller bestille på udlejers webshop, alle bestillinger skal betragtes som forespørgsler, indtil ordrebekræftelse er modtaget på mail. Det er til enhver tid det som står på ordrebekræftelsen som er gældende, og det er derfor vigtigt at læse den igennem.
§3 Priser
Lejen og eventuelle ekstra omkostninger beregnes på grundlag af de til enhver tid af udlejerens fastsatte priser. Der tages forbehold for prisjusteringer i perioden fra bestilling til levering på varer og tjenesteydelser som udlejer har øget omkostninger til. I tilfælde af justeringer vil kunden blive informeret inden levering.
§ 4 Afregning
Hvis ikke andet er aftalt så afregnes ordrebeløbet senest Netto kontant ved levering. Det er muligt at betale kontant og med bankoverførsel. Alle betalinger med bankoverførsler skal være udført inden levering.
Ved endt leje opgør udlejer ordren og sender en endelig faktura. Tilbagelevering af ubeskadiget og ubrudte forbrugsvarer krediteres med fradrag for 9% til dækning af håndtering og lageromkostninger.
Hvis lejer har et tilgodehavende efter opgjort ordre, vil dette fremgå på kontoudtog. Kontoudtoget kan besvares med det kontonummer som det tilgodehavende beløb skal overføres til, og udbetaling vil derefter ske.
§ 5 Afbestilling
Afbestilling eller ændringer kan kun ske med udlejes samtykke. Ændringer i antal som følge af afbud kan ændres uden samtykke med op til 10% op til en uge før levering. Ved afbestilling af hele leveringer vil lejer minimum blive debiteret hele bruttolejebeløbet. Levering er forbeholdt rettidig levering fra tidligere lejer(e)
§ 6 Force majeure
Udlejer tager forbehold for alm. Force majeure i forbindelse med aftaler, herunder faglige konflikter, sygdom, og andres misligholdelse af kontraktlige aftaler.
§ 7 Lejers ansvar/rettigheder
Medmindre andet fremgår er lejeperioden som udgangspunkt 3 dage. En leveringsdag, en brugsdag, og en tilbageleveringsdag. Udlejer bestræber sig på at levere senest en hel dag før brug, således at det er muligt for lejer at lave eventuelle forberedelser.
Det lejede udstyr må ikke videreudlejes eller udlånes uden udlejers skriftlige samtykke
Det lejede udstyr skal ved tilbagelevering være i samme stand som ved udlevering. Dette omfatter generel stand, rengøring, nedpakning af løsdele mv.
Skader som følge af uagtsomhed, forkert brug, brand, vand, storm, tyveri, hærværk eller anden pludselig skade er lejers ansvar i lejeperioden.
Lejer må under ingen omstændigheder, personligt eller med hjælp fra tredje mand søge at udføre indgreb i det lejede, herunder forsøg på reparation eller servicearbejde
§ 8 Udlejers ansvar/rettigheder
Før udlevering bliver alt udstyr optalt, kontrolleret og rengjort af udlejer, hvis der mod forventning skulle være fejl/mangler skal lejer gøre udlejer opmærksom på dette umiddelbart efter udlevering, så udlejer har mulighed for at løse problemet.
Udlejer påtager sig ikke ansvar for eventuelle tab og andre udgifter, som opstår i forbindelse med eller som følge af funktionsfejl eller mangler på det lejede.
Udlejer forbeholder sig ret til ved levering at se gyldig legitimation samt opkræve depositum.
Såfremt en aftalt lejeperiode ikke overholdes af lejer, er udlejer berettiget til uden varsel at afhente det lejede for lejers regning. Det samme gælder, såfremt at lejer misligholder lejeaftalen groft i øvrigt, for eksempel ved udeblivelse af lejebetalig til aftalt tidspunkt. Til afhentningsberettiget misligholdelse hører også fogedforretning hos lejer, konkurs eller anden betalingsstandsning.
§ 9 Levering og transport
Udlejning sker fra udlejers adresse, medmindre andet er aftalt. Transport, opstilling og nedtagning afregnes særskilt. Medmindre andet fremgår af ordrebekræftelsen så er vores standard levering på betingelse af at levering foretages efter aftale i ugen op til brugsdatoen og kan kombineres med andre leveringer. Aflæsning foretages på kørefast areal i umiddelbar nærhed og i samme niveau som bilens lift. Indbæring, nedpakning, ompakning etc afregnes særskilt pr påbegyndt time.
Ved selvafhentning fra udlejers adresse er det et krav at transport sker i lukket bil, som muliggør fastspænding af udstyret i de transportvogne som de leveres på.
Det lejede kan kun overfladisk gennemgås ved tilbagelevering. Udlejer bestræber sig på at fuld gennemgang er udført indenfor en uge efter tilbagelevering. Der kan i højsæson være travle perioder med længere ventetid.
§ 10 Rengøring
Alt udstyr udleveres til lejer i god og rengjort stand. Ved manglende slutrengøring på det lejede vil dette blive afregnet pr. påbegyndt time.
Alt indvendig rengøring af slushicemaskiner og fadølsanlæg er inkluderet i lejeprisen, ligesom slutopvask af service også altid er inkluderet. Husk at skylle tallerkener og bestik samt pakke ned på samme måde som ved udlevering.
Rengøring efter brug af klister eller taperester kan medføre betydelige omkostninger for lejer, og må derfor ikke anvendes.
§ 11 Skade på- eller bortkommet materiel
Ved skade på- eller ved bortkommet materiel skal lejeren betale erstatning svarende til:
· Reperationsomkostninger, hvis materiellet kan udbedres, eller
· Genanskaffelsesværdi af tilsvarende nyt eller brugt materiel, hvis reparation ikke er mulig eller økonomisk ansvarlig.
Hvis lejer ønsker at overtage det beskadigede materiel, kan dette ske efter aftale med udlejer og mod betaling af en pris, der fastsættes af udlejer. Prisen skal afspejle materiellets værdi i beskadiget stand, samt udlejers tab ved manglende mulighed for genudlejning.
Udlejer forbeholder sig retten til at afvise overtagelse af beskadiget materiel, hvis dette vurderes uhensigtsmæssigt eller i strid med udlejers interesser.
§ 12 Påhængskøretøjer
Ved leje af påhængskøretøjer er disse kaskoforsikret i Danmark. Ved Kaskoskade opkræves en selvrisiko på kr. 5200. Skader som ikke er dækket af udlejers kaskoforsikring er lejers ansvar i lejeperioden. Lejer er selv ansvarlig for ansvarsforsikring da denne følger det trækkende køretøj.
§ 13 Udlejning af telte
1. Alle telte er hvide, og de leveres med 50% hvide sider og 50% vinduer, med mindre andet er aftalt.
2. Ethvert ansvar overfor offentlige myndigheder og andre påhviler alene lejeren, ligesom lejer har ansvar for eventuelle skader på nedgravede rør, kabler og lignende, der skades ved udlejers opsætning eller nedtagning af telte. Herunder skal lejeren selv sørge for, at indhente eventuelle tilladelser fra myndigheder, hvis det er nødvendigt – herunder tegninger på ledningsnet i jorden, hvor det lejede telt skal opstilles.
3. Udlejer hæfter ikke for skader påført bygninger, personer og andet materiel i udlejningsperioden, samt de skader, der sker i og udenfor teltet.
4. Lejer skal sørge for, at teltpladsen skal være jævn og ryddet og pladsen skal være kørefast. Teltet opsættes efter grundens hældning og fald. Der skal være fri transportvej fra aflastningssted til opsætningssted max 15 meter – uden trin. Hvis dette ikke kan opfyldes, vil indbæring blive afregnet til timepris.
5. Der må kun anvendes stearinlys i teltet; alt andet såsom åben ild og/eller grill ikke er tilladt inde i teltet eller indenfor 10 meter fra telt. Desuden fakler og olielamper er heller ikke tilladt at anvende inde i teltet. Overtrædelse vil medføre en efterregning for rengøring, og evt. skader på teltet.
6. Klistrende genstande må ikke bruges på presenning og stel, (tape, hæfteklammer samt maling og andet, der kan afsætte mærker, må ikke benyttes på telt, teltdug, stænger, borde, stole, bænke og andet lejet udstyr. Overtrædelse vil medføre et gebyr alt efter skadens omfang.
7. Teltgulv skal vaskes efter brug. Der kan kræves et gebyr alt efter rengørings omfang, hvis dette ikke overholdes. Det kan forekomme at gulv skal vaskes inden brug, hvis ikke andet er aftalt, da teltgulv bliver stablet og sjældent er helt rent på undersiden. Gulvet kan ved opsætning og nedtagning blive beskidt alt efter omgivelser og vejr.
8. Når teltet ikke anvendes, skal alle 4 sider være lukket.
9. Gulve følger terrænet og opretning af terræn udføres til timepris
10. I prisen på telt er inkluderet opsætning og nedtagning på underlag som tillader fastgørelse med pløkker. Det er lejers ansvar at gøre udlejer opmærksom på at anden fastgørelse er nødvendig ved bestilling.
11. Inden nedtagning skal lejer sørge for at teltet er klar til nedtagning samt at der er luftet ud så teltet ikke er vådt på indersiden. I fugtige perioder anbefales det at have gulv i teltet, da det kan modvirke kondens.
§ 14 Udlejning af Festlokaler
1. Lejemålet skal leveres tilbage i ryddelig og rengjort stand. Dette betyder at toiletter, køkken, gangareal og festlokale skal gøres grundigt rent efter brug. Hvis man ikke ønsker selv at gøre rent kan dette bestilles som ekstra ydelse.
2. Køkkenet er altid 100% rent, og forventes også at være rent når det afleveres efter udlejning. Alle borde, vaske, armaturer, hylder, køkkenmaskiner etc. Skal gøres rent efter brug af køkkenet.
3. Hvis der mangler inventar eller dette er ødelagt skal dette erstattes efter regning.
4. Alt service etc. er optalt før lejer overtager køkkenet, dette optælles igen efter tilbagelevering.
6. Nøgle til lejemålet udleveres, og er lejers ansvar indtil denne er tilbageleveret, udlejer forbeholder sig ret til at stille låse om på lejers regning, hvis nøgle ikke afleveres rettidigt.
7. Udlejer forbeholder sig ret til uden videre at ’’lukke festen’’, hvis der foregår ting som udlejer ikke er indforstået med.
8. Hvis ikke alt er i orden når lejer overtager lejemålet skal dette oplyses til udlejer senest 3 timer efter overdragelse til lejer.
9. El og vand afregnes særskilt efter udlejers fastsatte priser. Priser varierer og kan oplyses ved forespørgsel.
10. Der må ikke parkeres uden for parkeringsarealerne, biler som tilhører lejers arrangement er lejers ansvar og flyttes for lejers regning. Bemærk parkering og standsning forbudt på fællesvej.
11. Støj som generer naboer er ikke tilladt, og skal begrænses ved at holde døre og vinduer lukket.
12. Festlokalerne må kun bruges som forsamlingslokaler, medmindre andet er aftalt.
13. Rygning er forbudt indendørs. Der må ryges under halvtag hvor der er sat askebægre op.
14. Fritgående dyr må ikke medtages. Dyr i bur, transportkasse og lignende er tilladt.
15. Der er opsat en container til restaffald. Affald skal sorteres i henhold til affaldsdirektivet. Alle affaldsfraktioner ud over restaffald skal lejer tage med sig og evt. køre på genbrugspladsen. Omkostninger som følge af forkert affaldssortering afregnes særskilt.